Związek Miast Polskich
Związek Miast Polskich
ul. Robocza 46a
61 517 Poznań
tel: 061 863 50 50
fax: 061 863 50 60
email: biuro@zmp.poznan.pl
Strona internetowa stowarzyszenia: www.miasta-polskie.pl
Działalność Związku:
Udział w pracach legislacyjnych
Stanowiska Związku, często wypracowywane przez komisje lub podczas zjazdów, konferencji i spotkań przedstawicieli miast, są prezentowane na posiedzeniach komisji sejmowych, Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz jej zespołów roboczych. W sprawach najważniejszych, jeśli opinie samorządów miejskich nie zostaną uwzględnione, a uchwalona ustawa jest bardzo niekorzystna, Związek podejmuje wraz z miastami i gminami wystąpienia do Trybunału Konstytucyjnego.
Wymiana doświadczeń
Dla przedstawicieli miast Związek organizuje zjazdy, konferencje lub warsztaty. W pracach 15 problemowych komisji Związku bierze udział blisko 300 reprezentantów miast. Wyniki przeprowadzanych badań ankietowych są wykorzystywane w pracach legislacyjnych i eksperckich oraz udostępniane miastom.
Współpraca zagraniczna
W pierwszej fazie działalności Związek nawiązał owocną współpracę z National League of Cities (USA), której doświadczenia pomogły w fazie organizacyjnej Związku. Potem podjęliśmy współpracę w Europie. Kontakty z Niemiecką Sekcją CEMR odbywają się w ramach podpisanego w 1995 roku porozumienia. Stała współpraca została także nawiązana ze Szwajcarskim Związkiem Miast, Fińskim Związkiem Gmin oraz Local Government International Bureau w Londynie. Głównym kierunkiem tych działań jest umacnianie współpracy miast bliźniaczych.
Promocja miast
Organizowane przez Związek od 9 lat doroczne Targi Inwestycyjne Miast Polskich INVESTCITY są okazją do zaprezentowania przez uczestniczące w nich miasta ofert inwestycyjnych i kooperacyjnych. Targom towarzyszy Katalog Ofert Inwestycyjnych Miast Polskich wydawany w wersji książkowej, elektronicznej (CD-ROM) i internetowej.
Inne imprezy mające na celu promocję miast to Ogólnopolski Przegląd Hejnałów Miast, Wystawa Insygniów Miast, Przegląd Materiałów Promocyjnych Miast i Wystawa Plakatu Miejskiego.
Działalność wydawnicza
Działalność wydawnicza Związku ma charakter przede wszystkim informacyjny. Początkowo wydawany był wewnętrzny Biuletyn Informacyjny, obecnie Związek wydaje comiesięczną wkładkę w "Gazecie Samorządu i Administracji", zatytułowaną "Samorząd Miejski". Ponadto wydawane są broszury informacyjne oraz książki ukazujące m.in. propozycje innowacyjnych rozwiązań problemów zarządzania miastami. W roku 1995 wydana została książka "Związek Miast Polskich, 1917-1939, 1990-1994". Jej autorem jest Prof. Ryszard Szwed.
Stanowiska Związku, często wypracowywane przez komisje lub podczas zjazdów, konferencji i spotkań przedstawicieli miast, są prezentowane na posiedzeniach komisji sejmowych, Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz jej zespołów roboczych. W sprawach najważniejszych, jeśli opinie samorządów miejskich nie zostaną uwzględnione, a uchwalona ustawa jest bardzo niekorzystna, Związek podejmuje wraz z miastami i gminami wystąpienia do Trybunału Konstytucyjnego.
Wymiana doświadczeń
Dla przedstawicieli miast Związek organizuje zjazdy, konferencje lub warsztaty. W pracach 15 problemowych komisji Związku bierze udział blisko 300 reprezentantów miast. Wyniki przeprowadzanych badań ankietowych są wykorzystywane w pracach legislacyjnych i eksperckich oraz udostępniane miastom.
Współpraca zagraniczna
W pierwszej fazie działalności Związek nawiązał owocną współpracę z National League of Cities (USA), której doświadczenia pomogły w fazie organizacyjnej Związku. Potem podjęliśmy współpracę w Europie. Kontakty z Niemiecką Sekcją CEMR odbywają się w ramach podpisanego w 1995 roku porozumienia. Stała współpraca została także nawiązana ze Szwajcarskim Związkiem Miast, Fińskim Związkiem Gmin oraz Local Government International Bureau w Londynie. Głównym kierunkiem tych działań jest umacnianie współpracy miast bliźniaczych.
Promocja miast
Organizowane przez Związek od 9 lat doroczne Targi Inwestycyjne Miast Polskich INVESTCITY są okazją do zaprezentowania przez uczestniczące w nich miasta ofert inwestycyjnych i kooperacyjnych. Targom towarzyszy Katalog Ofert Inwestycyjnych Miast Polskich wydawany w wersji książkowej, elektronicznej (CD-ROM) i internetowej.
Inne imprezy mające na celu promocję miast to Ogólnopolski Przegląd Hejnałów Miast, Wystawa Insygniów Miast, Przegląd Materiałów Promocyjnych Miast i Wystawa Plakatu Miejskiego.
Działalność wydawnicza
Działalność wydawnicza Związku ma charakter przede wszystkim informacyjny. Początkowo wydawany był wewnętrzny Biuletyn Informacyjny, obecnie Związek wydaje comiesięczną wkładkę w "Gazecie Samorządu i Administracji", zatytułowaną "Samorząd Miejski". Ponadto wydawane są broszury informacyjne oraz książki ukazujące m.in. propozycje innowacyjnych rozwiązań problemów zarządzania miastami. W roku 1995 wydana została książka "Związek Miast Polskich, 1917-1939, 1990-1994". Jej autorem jest Prof. Ryszard Szwed.
metryczka
Wytworzył: Rodryk Szamlewski (2 sierpnia 2011)
Opublikował: Rodryk Szamlewski (2 sierpnia 2011, 12:10:27)
Podmiot udostępniający: Ref. PŚZ
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 3469